Το Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, φιλοξενεί για το μήνα Μάρτιο την Καθηγήτρια Concepción Sánchez Blanco από το πανεπιστήμιο Universidade da Coruña της Ισπανίας.
Στα πλαίσια της επίσκεψης, η Δρ. Sánchez Blanco συνοδευόμενη από την Δρ. Κωνσταντίνα Ρέντζου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος, επισκέφθηκε τις δομές των Βρεφονηπιακών Σταθμών της Α.Μ.Κ.Ε. «Η Μέριμνα» με στόχο αφενός την ανταλλαγή καλών πρακτικών και αφετέρου την υλοποίηση ερευνητικού σχεδιασμού, με τίτλο «Ιστορίες φροντίδας στην προσχολική αγωγή και φροντίδα»* . Στόχος της έρευνας ήταν να παρατηρήσει τη συμπεριφορά των παιδιών ηλικίας 2 έως 3 ετών σχετικά με τη φροντίδα, να κατανοήσει και να αποτυπώσει τη δύναμη των ιστοριών φροντίδας των παιδιών και το ρόλο που έχουν τα περιβάλλοντα μάθησης στο παιχνίδι τους. Συνάμα, η έρευνα είχε ως στόχο να αναστοχαστούμε για την κατασκευή αξιών και γνώσεων από τα παιδιά σχετικά με την έννοια της φροντίδας. Με βάση τις παρατηρήσεις, δημιουργήθηκε μια κριτική κοινότητα, στα πλαίσια της οποία οι ερευνήτριες και η διευθύντρια του βρεφονηπιακού σταθμού, κα Νέου, αντήλλαξαν προβληματισμούς, προτάσεις και ιδέες.
Οι δομές των Βρεφονηπιακών Σταθμών της Α.Μ.Κ.Ε «Η Μέριμνα»
Οι δομές αποτελούνταιται από δύο (2) Βρεφονηπιακούς Σταθμούς παιδιών τυπικής ανάπτυξης και από ένα (1) Βρεφονηπιακό Σταθμό Ολοκληρωμένης Φροντίδας βρεφών και νηπίων με αναπηρίες. Η λειτουργία των παραπάνω δομών βασίζεται στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου κοινωνικοπαιδαγωγικού μοντέλου όπου όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν ίσες ευκαιρίες στην αγωγή και στη μάθηση. Με βάση τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών καθώς και τι μπορεί να κάνει κάθε παιδί σε κάθε ηλικία, εφαρμόζεται ένα παιδαγωγικό πρόγραμμα με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδών μέσα από την αμοιβαία συνεργασία μικρών-μεγάλων και μικτών ομάδων παιδιών.
Τα παιδιά με νευροαναπτυξιολογικές αποκλίσεις και με αυτοάνοσα νοσήματα (π.χ. σακχαρώδης διαβήτης) του τμήματος ολοκληρωμένης φροντίδας συνυπάρχουν και συνεκπαιδεύονται στο ίδιο πρόγραμμα με τους συνομηλίκους τους, λαμβάνοντας όμως επιπλέον στοχευμένα προγράμματα στην τάξη που φοιτούν με βάση τις δυνατοτητές τους.
Στη Δομή Ολοκληρωμένης Φροντίδας μεγάλο πλεονέκτημα είναι τα προγράμματα πρώιμης παρέμβασης που εφαρμόζονται στα παιδιά με ιδιαιτερότητες. Βασικός σκοπός της παρέμβασης αυτής είναι:
- η κατάρτιση ενός εξατομικευμένου προγράμματος που αφορά το γνωστικό αντικείμενο,
- η ψυχοκοινωνική στήριξη του παιδιού,
- η ιατρική παρακολούθηση,
- το ειδικό διατροφολόγιο για τα παιδιά με ιδιαιτερότητες,
- η παροχή νοσηλευτικής φροντίδας τόσο στο προσχολικό περιβάλλον όσο και στις επόμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες,
- η ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη των γονέων για τη διαχείρηση των ιδιαιτεροτήτων των παιδιών τους τόσο στο προσχολικό περιβάλλον όσο και για τις επόμενες εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Εφαρμόζεται ένα ευέλικτο πρόγραμμα δραστηριοτήτων με το οποίο επιδιώκεται αφενός η εξατομίκευση και αφετέρου η δημιουργία μιας κουλτούρας «αλληλοαποδοχής». Τα παιδιά, δηλαδή, έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τόσο ατομικό πρόγραμμα με βάση τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές τους ανάγκες, όσο και κοινά προγράμματα συνεκπαίδευσης με τους τυπικές ανάπτυξης συνομηλίκους τους. Αυτό επιτυγχάνεται με το εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό και τη λειτουργία καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, της επιστημονικής μας ομάδας η οποία στελεχώνεται από: παιδίατρο, παιδίατρο-αναπτυξιολόγο, ψυχολόγο, λογοθεραπευτή, ειδικούς παιδαγωγούς και εξειδικευμένους εξωτερικούς συνεργάτες κάθε φορά που χρειάζεται πάντα σε συνεργασία με τους γονείς.
* Η διεξαγωγή της έρευνας έχει εγκριθεί από την Επιτροπή Ηθικής και Δεοντολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Ιωάννινα, 13 Μαρτίου 2023, Αριθμ. Πρωτ.: 13257)