favicon2
Δελτίο τύπου: Συμμετοχή φοιτητών του ΤΑΦΠΠΗ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο Πρόγραμμα Erasmus+ Blended Intensive Program (BIP) "Multilingual Childhoods: International Seminar Week" στο Πανεπιστήμιο HAWK, στη Γερμανία

Περίπου 40 συμμετέχοντες από τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες συγκεντρώθηκαν στο Χίλντεσχαϊμ για να συζητήσουν τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της πολυγλωσσίας στην προσχολική εκπαίδευση. Η πρακτική εβδομάδα, μέρος του μικτού εντατικού προγράμματος ERASMUS+ (BIP) «Πολυγλωσσικές παιδικές ηλικίες», προσέφερε όχι μόνο θεωρητικές γνώσεις αλλά και πρακτικές εμπειρίες, σε παιδικούς σταθμούς, κέντρα οικογένειας και εργαστήρια.

Πώς αντιμετωπίζεται η πολυγλωσσία στην παιδική ηλικία στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες; Μια νέα μορφή στο πανεπιστήμιο, που συνδυάζει μια διαδικτυακή και μια φυσική φάση, επέτρεψε σε φοιτητές και ακαδημαιούς από τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Αυστρία και την Τσεχία να ανταλλάξουν θεωρητικές και πρακτικές ιδέες σχετικά με τη σημασία του θέματος στην εκπαίδευση της πρώιμης παιδικής ηλικίας.

Στα τέλη Μαρτίου, το πανεπιστήμιο HAWK φιλοξένησε μια διεθνή πρακτική εβδομάδα στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+. Πριν από αυτό, οι συμμετέχοντες είχαν συμμετάσχει σε πολυάριθμες διαδικτυακές συνεδρίες, όπου είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν ιδέες και να γνωριστούν μεταξύ τους κατά τη διάρκεια αγγλόφωνων εξειδικευμένων παρουσιάσεων.

«Βλέπουμε ότι πολλές χώρες έχουν μονόγλωσσες παραδόσεις», εξήγησε ο καθηγητής Dr. Tim Rohrmann, καθηγητής Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία στο HAWK. «Αλλά αναγνωρίζουμε επίσης ότι οι άλλες γλώσσες που φέρνουν μαζί τους τα παιδιά είναι σημαντικές».

Η πρακτική εβδομάδα διοργανώθηκε από τη Σχολή Κοινωνικής Εργασίας και Υγείας του HAWK (Hawk University of Applied Sciences) στο Hildesheim. Το πρόγραμμα περιελάμβανε σεμινάρια, εκδρομές και εντατικές συζητήσεις. Στόχος ήταν να μάθουν ο ένας από τον άλλον πέρα από τα εθνικά σύνορα και να αναπτύξουν νέες, κοινές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση της πολυγλωσσίας. Οι επισκέψεις σε παιδικούς σταθμούς στο Hildesheim, το Ανόβερο και το Alfeld που ήταν αφιερωμένοι στο θέμα της πολυγλωσσίας ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακές και επωφελείς για τους συμμετέχοντες.

Η Δρ. Maria Fürstaller, καθηγήτρια στο FH Campus Wien δήλωσ娫Μου άρεσε επίσης πολύ η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των φοιτητών και οι ξεναγήσεις στις εγκαταστάσεις – μπόρεσα να παρατηρήσω κάποιες διαφορές σε σχέση με την Αυστρία».

Κεντρικό στοιχείο του προγράμματος ήταν η θεωρητική διερεύνηση της πολυγλωσσικής διδακτικής. Η Δρ Κωνσταντίνα Ρέντζου, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στην Ελλάδα, τόνισε:  «Μάθαμε πώς λειτουργούν τα γερμανικά νηπιαγωγεία, κάτι που είναι πολύ διαφορετικό από την ελληνική προσέγγιση». Αυτή η σύγκριση μεταξύ διαφορετικών εκπαιδευτικών συστημάτων προσέφερε στους συμμετέχοντες πολύτιμες γνώσεις και νέες προοπτικές.

Η Sandra Nováková, διδακτορική φοιτήτρια στο Charles University στην Πράγα, υπογράμμισε τη διαπολιτισμική ανταλλαγή στο σεμινάριο ως προσωπικό εμπλουτισμό: «Για μένα προσωπικά, αυτό το σεμινάριο αφορούσε τις διαπολιτισμικές πτυχές και τα γλωσσικά θέματα και τον τρόπο αντιμετώπισής τους».

Εκτός από τις πρακτικές εκδρομές, κορυφαία στιγμή της εβδομάδας ήταν η πρακτική εισαγωγή στο γλωσσικό εργαστήριο HAWK. Εδώ συζητήθηκαν και δοκιμάστηκαν δια- και πολυγλωσσικές προσεγγίσεις.

Η ΕΕ προωθεί ειδικά μορφές όπως αυτή στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, λέει η Annika Tiefel από το Γραφείο Διεθνών Σχέσεων του HAWK: «Η ΕΕ ελπίζει ότι αυτές οι μικρότερες μορφές μικτής μάθησης θα βοηθήσουν τους φοιτητές να προωθήσουν τις εμπειρίες διεθνοποίησής τους». Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα αποσκοπεί στο να τους παρακινήσει να πραγματοποιήσουν αργότερα μεγαλύτερης διάρκειας παραμονή στο εξωτερικό.

Στο τέλος της εβδομάδας, όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφώνησαν: Το Μικτό Εντατικό Πρόγραμμα (ΒΙΡ) δεν άνοιξε μόνο νέες προοπτικές, αλλά και κατέδειξε τη σημασία της υποστήριξης των
παιδιών στην πορεία τους προς την πολυγλωσσία. Ο καθηγητής Dr. Tim Rohrmann συνοψίζει: «Στην πραγματικότητα, όλα τα παιδιά μπορούν να γίνουν άριστοι πολυγλωσσικοί μαθητές, αν τους επιτραπεί και αν υποστηριχθούν σωστά».

Πληροφορίες Ανακοίνωσης

Σημαντική ημερομηνία:

Σχετικός σύνδεσμός:

Συνημμένα αρχεία​:

No data was found