Την Τρίτη 28 Μαΐου 2024 και ώρα 9:00 η κα Ανωγιαννάκη Κατερίνα, θα πραγματοποιήσει διαδικτυακή ομιλία – εργαστήριο με τίτλο
«Χώρος-χρόνος-ύλη. Το παιδί δημιουργός και επινοητής της Τέχνης»
Η ομιλία – εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος του Β’ εξαμήνου Εικαστική Αγωγή και Δημιουργία, με διδάσκουσα την Δρ. Κωνσταντίνα Ρέντζου, Επίκουρη Καθηγήτρια Καθηγήτρια του ΤΑΦΠΠΗ
Η ομιλία – εργαστήριο είναι ανοιχτή σε όλους/ες τους/τις φοιτητές/τριες του Τμήματος
Οι φοιτητές του Τμήματος μπορούν να παρακολουθήσουν την ομιλία στην αίθουσα 317 είτε διαδικτυακά μέσω teams αφού συνδεθούν στον σύνδεσμο: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZThlNzY5MjEtMDk4OC00MjRlLWIzYzAtZTQ1MmFiYTIzMGQx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2208bea52a-5ad3-4627-9549-5ff3a65676be%22%2c%22Oid%22%3a%222a88d143-78da-4965-9b9b-c890d1682919%22%7d
Περίληψη ομιλίας – εργαστηρίου
“Δεν είμαστε τίποτα μέχρι να συνδεθούμε με κάτι άλλο, ακόμα και αν αυτό είναι η απλώς η αναπνοή του οξυγόνου”
Lens Taguchi, 2010
Παρατηρώντας ένα παιδί να σχετίζεται με την ύλη ο χρόνος μοιάζει να μην έχει υπόσταση. Η σχέση μεταξύ τους θα μπορούσε να αποτυπωθεί εικαστικά ως ένας κύκλος που δεν έχει ξεκάθαρο σημείο αρχής, μέσης και τέλους. Η ύλη παρασύρει το παιδί σε αμέτρητους δρόμους εξερεύνησης, την ίδια ακριβώς στιγμή που το ίδιο το παιδί δίνει με τη σειρά του στην ύλη αμέτρητες μορφές, εξαντλώντας κάθε προϋπάρχον όριο της.
Ύλη και παιδί δημιουργούν από κοινού, σχετίζονται και συνδέονται σε ένα εικαστικό χορό, ΣΥΝ-κατασκευάζοντας μια εντελώς δική τους καλλιτεχνική γλώσσα, ακατανόητη τις περισσότερες φορές στον παρατηρητή που επιθυμεί να εκλογικεύσει αυτή τη σχέση.
Ποιες είναι όμως οι προϋποθέσεις που χρειάζεται να υπάρχουν μέσα στη σχολική τάξη για να αναπτυχθεί αυτή η σχέση παιδιού και ύλης; Πως δημιουργούμε atelier εικαστικής έκφρασης σε σχολικά πλαίσια και με ποιο τρόπο ο παιδαγωγός μπορεί να ενισχύσει τον χώρο ώστε το παιδί να έχει καθημερινά δεκάδες ευκαιρίες να επινοήσει τη δική του καλλιτεχνική γλώσσα;
Στη συνάντηση αυτή θα αναζητήσουμε απαντήσεις για τη σχέση παιδιού και ύλης και τη σημασία που έχει για την ανάπτυξη της σχέσης αυτής ο χώρος και ο χρόνος που συνυπάρχουν κάθε στιγμή δημιουργίας. Επιπλέον, κάνοντας ένα “ταξίδι” μέσω προβολών στον χώρο της σύγχρονης-εννοιολογικής Τέχνης, θα εστιάσουμε στο πως το έργο τέχνης μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για τον παιδαγωγό στην εξερεύνηση και επεξεργασία θεματικών με την ομάδα του.
Βιογραφικό σημείωμα κας Ανωγιαννάκη
Η Κατερίνα Ανωγιαννάκη είναι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας με μεταπτυχιακό στην “Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών” από το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, στα πλαίσια του οποίου σχεδίασε το μοντέλο 8 συναντήσεων “7 arts in Personal and Professional Development” που αφορά την υλοποίηση ομάδων προσωπικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών με την συμβολή της Τέχνης, το οποίο εφαρμόζει στο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΡΟΔΑΚΙΝΟ (www.teamrodakino.com), ένα χώρο συστημικής θεραπείας, εκπαίδευσης και ερευνητικής δράσης που έχει ιδρύσει το 2007 με τον ψυχολόγο-συστημικό θεραπευτή Γιώργο Παραδείση. Το μοντέλο έχει παρουσιαστεί στο 7ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο του ΙΑΚΕ (Κρήτη, 2021)
Εμβαθύνοντας σε ένα ερευνητικό επίπεδο στις σκέψεις και στις δυσκολίες των παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας, τα τελευταία χρόνια συντονίζει ομάδες συμβουλευτικής υποστήριξης παιδαγωγών επάνω σε θέματα επικοινωνίας και ανάπτυξης σχέσεων μέσα σε σχολικές δομές ή σε ατομικό επίπεδο, ανακαλύπτοντας μαζί με τους συμμετέχοντες διεξόδους για μια πιο συστημική προσέγγιση της παιδαγωγικής. Παράλληλα εκπαιδεύει παιδαγωγούς και ψυχολόγους στην ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ και στην εφαρμογή θεραπευτικών προσεγγίσεων σε παιδιά μέσω ελεύθερης καλλιτεχνικής δράσης.
Από το 2002 μελετά και ερευνά την εφαρμογή της παιδαγωγικής φιλοσοφίας των σχολείων Reggio Emilia στην προσχολική εκπαίδευση και εμβαθύνει στην ανακαλυπτική μάθηση και στην απόκτηση βιωμάτων μέσα από την σύνθεση των τεχνών, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Ασχολείται με την εφαρμογή και τον σχεδιασμό δράσεων με υλικά μη κατευθυνόμενης δράσης, ερευνώντας την επίδρασή τους σε ηλικίες παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης και επαγγελματίες παιδαγωγούς, ενώ ερευνά παράλληλα την επίδραση της installation art (καλλιτεχνικής εγκατάστασης) στη σχολική τάξη.
Συνεργάζεται με παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία εντός και εκτός Αθηνών στο κομμάτι της Συμβουλευτικής και της Εποπτείας παιδαγωγικής ομάδας, ενώ σχεδιάζει και πραγματοποιεί συμβουλευτικές συνεδρίες με γονείς και παιδιά με στόχο την ανάπτυξη επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια.
Δεν σταματά να πιστεύει ότι η Τέχνη οδηγεί το παιδί στην ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής σκέψης και συνεχώς προσπαθεί να “μην γνωρίζει” αλλά να ανακαλύπτει δρόμους επικοινωνίας και οικοδόμησης της γνώσης, ανάμεσα στους ανθρώπους και στη σχέση τους με το περιβάλλον.
- Είναι μέλος του Πανελληνίου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών (ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ) και του North America Reggio Emilia Alliance (NAREA,https://www.reggioalliance.org/)
- Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων της μη τυπικής εκπαίδευσης (Υ.Α ΓΠ/2008/2012, Φ.Ε.Κ 2844 τ.Β’/2012) με κωδικό πιστοποίησης ΕΒ 46096
Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο έχουν εκδοθεί τα παρακάτω βιβλία της:
-Ένα δέντρο για τις 4 εποχές του χρόνου, Σχέδια εργασίας για την προσχολική εκπαίδευση (2011)
-Γνωρίζω το σώμα μου μέσα από την τέχνη: Γλυπτική, ζωγραφική, φωτογραφία, Σχέδια εργασίας για την προσχολική εκπαίδευση (2012)
-“Ο Πρίγκιπας Μισός” (2015-προτεινόμενο για βραβείο περιοδικού ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ)
-“Χωρίς παπούτσια” (2017)
-“Ο χορός της Χαράς” (2018)
Άλλες εκδόσεις:
-“ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ” διήγημα που συμπεριλαμβάνεται στη συλλογή ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΥ (2019) ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΠΑΡΣΙΣ
-“Η τάξη και η δημιουργική αταξία στην προσχολική και σχολική εκπαίδευση” (2021) ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΙΩΝ
-“Μαύροι Έρωτες” Διηγήματα, Εκδόσεις Άπαρσις (2022)