Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2025-206, υλοποιείται από την Δρ. Κωνσταντίνα Ρέντζου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΤΑΦΠΠΗ, το Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP) με τίτλο International Perspectives on Multilingual Childhoods 2025/2026.
Σε διεθνές επίπεδο, ακόμη και σε χώρες με αγγλόφωνη πλειοψηφία, όπως οι ΗΠΑ, πολλά μικρά παιδιά μεγαλώνουν σε δίγλωσσα ή πολύγλωσσα περιβάλλοντα, όπου μαθαίνουν και βιώνουν περισσότερες από μία γλώσσες ταυτόχρονα. Έρευνες δείχνουν διάφορα γνωστικά, οικονομικά και προσωπικά οφέλη που συνδέονται με την πρώιμη πολυγλωσσία. Οι πολυγλωσσικές πρακτικές επιτρέπουν, επίσης, στα παιδιά να συμμετέχουν πλήρως στις κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες των διαφορετικών κοινοτήτων τους. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές προκλήσεις που σχετίζονται με το να γίνει και να παραμείνει κανείς πολυγλωσσικός, τις οποίες στοχεύει να αντιμετωπίσει το Blended Intensive Program (BIP), με τίτλο «International Perspectives on Multilingual Childhoods». Συγκεκριμένα, το BIP έχει ως στόχο να υποστηρίξει τους συμμετέχοντες στην αναγνώριση και συζήτηση θεμάτων πολυγλωσσίας στη χώρα τους και σε άλλες χώρες, καθώς και των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν. Ταυτόχρονα, στοχεύει στην ενδυνάμωση και υποστήριξη των συμμετεχόντων ώστε να μάθουν και να χρησιμοποιήσουν στρατηγικές που μπορούν να υποστηρίξουν τις γλωσσικές, κοινωνικές, συναισθηματικές και διανοητικές ανάγκες των πολυγλωσσικών παιδιών.
Στο ΒΙΡ συμμετέχουν ακαδημαϊκοί και φοιτητές από την Ελλάδα, τη Γερμανία, την Τσεχία, την Αυστρία, την Ιρλανδία, την Ελβετία και τις ΗΠΑ. Η ομάδα έργου αποτελείται από τους:
Dr. Konstantina Rentzou, University of Ioannina, Greece
Dr. Maria Fürstaller, FH Campus Vienna, Austria
Prof. Dr. Barbora Loudová Stralczynská, Charles University, Czech Republic
Prof. Jean Plaisir, BMCC New York, USA
Johanna Quiring, PH St. Gallen, Switzerland
Prof. Dr. Tim Rohrmann, HAWK Hildesheim, Germany
Στα πλαίσια του προγράμματος, θα λάβουν χώρα:
- 5 δίωρες διαδικτυακές συναντήσεις, στα πλαίσια των οποίων καταξιωμένοι ακαδημαϊκοί και ειδικοί από διάφορες χώρες θα παρουσιάσουν ένα ευρύ φάσμα προσεγγίσεων που στηρίζονται στην εμπειρία και πρακτική στην τάξη αλλά και τα πιο πρόσφατα ερευνητικά δεδομένα σε θέματα που αφορούν τις πολυγλωσσικές πρακτικές σε εθνικά και διεθνή πλαίσια. Η συζήτηση σε μικρές ομάδες, τα breakout rooms και οι διαδραστικές εργασίες θα τονώσουν τον διάλογο μεταξύ φοιτητών και εκπαιδευτικών.
- 1 Διεθνές διαδικτυακό Συνέδριο, διάρκειας 4 ωρών, με τίτλο: «Supporting children’s agency in a diverse and multilingual world». Στο συνέδριο θα συμμετάσχουν προσκεκλημένοι ομιλητές από συνεργαζόμενα Πανεπιστήμια, καθώς και ακαδημαϊκοί από τα Πανεπιστήμια τα οποία συμμετέχουν στο ΒΙΡ. Το συνέδριο θα είναι ανοιχτό σε όλους του φοιτητές και ακαδημαϊκούς του ΠΙ
- Εβδομάδα με φυσική παρουσία 23 – 27 Μαρτίου, 2026 (πρόγραμμα: 24 ώρες): Φοιτητές από τα συνεργαζόμενα Πανεπιστήμια θα έρθουν στα Ιωάννινα για να συναντηθούν και να μάθουν μαζί.
Για πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με την Επιστημονικώς Υπεύθυνη του προγράμματος, Δρ. Κωνσταντίνα Ρέντζου, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΤΑΦΠΠΗ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.