kainourgiou

Eleni Kainourgiou

Head of Department
Associate Professor (F)
Courses Taught

Title:

TEACHING METHODOLOGY OF ACTIVITIES – PAEDAGOGICAL PLAY (EYLC 3021)
TEACHING-METHODOLOGICAL APPROACHES AND PROGRAMMS IN EARLY CHILDHOOD (EYLC 4021)
INTERCULTURAL EDUCATION - TEACHING APPLICATIONS IN EARLY CHILDHOOD (EYLC 6021) - Lab (EYLC 6022)
SOCIAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD (EYLC 8051)
Contact

Address:

Office 102, 4th km. Ioannina-Athens National Highway PC 45110, Ioannina, Greece

Phone:

+302651050737

Email:

Website:

Academia:

Academic Information

Appointment ID:

Knowledge Area:

Pedagogy and Education for Early Years' Practicioners

Education:

2012. Ph.D. in Pedagogics, Department of Early Childhood Education, University of Ioannina.

2006. MEd in Studies of Education, Hellenic Open University, Patra.

1999. Bachelor in Education Science, Department of Primary Education, University of Ioannina.

1995. Bachelor in Preschool Education, T.E.I of Epirus.

1985. Bachelor in Pedagogics, Zosimaia Paedagogical Academy of Ioannina.

Research Interests:

Preschool Pedagogy
Educational Methodology
Pedagogical play
Partnership between parents-practitioners
Multicultural Education
Early Years practitioners' Education
Contemporary Programmes of Early Childhood Education and Care

Publications (Selection):

Mousena, E. and Kainourgiou, E. (forthcoming). “Changing the Paradigm: Early Childhood Institutions in Greece 1950-2020”, in: Caroli, D. (ed.), The History of Day Nurseries From 1945 Until Today. London: Palgrave Macmillan. Kainourgiou, E. and Dima, E. (2022). “Übergang vom Kindergarten zur Grundschule: Der Fall Deutschland“, Παιδαγωγικός Λόγος, 28/1 (2022),11-32.
Γεωργιάδου, Κ., Καινούργιου, Ε. (2022). «Ασφαλής χρήση των Τ.Π.Ε. στην παιδική ηλικία και τεχνητή νοημοσύνη: Μια ερευνητική προσέγγιση», Πρακτικά του 8ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου Ι.Α.Κ.Ε. «Κοινωνία, Εκπαίδευση και Πολιτική: Σχέσεις και ανασχέσεις», Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου Κρήτης, 8-10 Ιουλίου 2022, Τόμος Γ΄, 195-206.
Καινούργιου, Ε. (2021). Παιδαγωγικές και Διδακτικές Προσεγγίσεις στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία. Συνεργασία Οικογένειας – Προσχολικών Κέντρων, Σύγχρονα Προγράμματα Προσχολικής Αγωγής. Ερευνητική Προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Δίσιγμα.
Καινούργιου, Ε., (2021). «Η επίδραση της παιδαγωγικής του Frőbel στην εξέλιξη της εκπαίδευσης των παιδαγωγών Προσχολικής Αγωγής: μια ιστορική παιδαγωγική προσέγγιση», Pedagogy – Theory and Praxis, 11, 12 (Dezember 2020/Mai 2021),105-120.
Kainourgiou, E. and Dima, E. (2020). “Faktoren, die den Bildungsverlauf von Schülern mit Migrationshintergrund beeinflussen in Griechenland”, Παιδαγωγικός Λόγος, 26 (2020), 79-100.
Αθανασόπουλος, Β., Σιούλα, Π. και Καινούργιου, Ε. (2019). «Απόψεις γονέων αλλοδαπών-παλινοστούντων και γηγενών νηπίων για την προσαρμογή των παιδιών τους σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία», Παιδαγωγικός Λόγος 15/1 (2019),103-128.
Παπακωνσταντίνου, Α.-Ά., Καινούργιου, Ε. (2017). «‘Υπονομεύοντας’ την ισότητα στη σχολική τάξη. Ανάγκη συνεργασίας οικογένειας – εκπαιδευτικού», Pedagogy – Theory and Praxis 9 (2017), 58-65.
Πανταζής, Σ., Καινούργιου, Ε. (2015). «21ος αιώνας – εποχή διαχείρισης στην παιδική ηλικία», Πρακτικά του 20ου Διεθνούς Συνεδρίου «Κοινωνική Παιδαγωγική, Διαπολιτισμικότητα, Συμβουλευτική και Ειδική Αγωγή» – Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Πολιτών, Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών, 6-8/11/2015, Τόμος 31, 179-184.
Γκότοβου, Α., Καινούργιου, Ε., Δήμα, Ε. (2015). «Συγκριτική προσέγγιση της διαπολιτισμικής διάστασης της αγωγής σε πολυπολιτισμικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα (Ελλάδα – Αλβανία)», Πρακτικά του 19ου Διεθνούς Συνεδρίου «Εκπαίδευση και Ετερότητα» - Πανεπιστήμιο Πατρών, Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Πολιτών και Κέντρο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Πατρών, 10-12/7/2015, Τόμος Ι, 293-303 (έντυπη μορφή), 223-240 (ηλεκτρονική μορφή).

Office hours (for students):

Tuesday 10:30 - 13:30 & Thursday 10:30 - 13:30